De route

Kerst & nieuwjaar met een eetstoornis

Kerst en nieuwjaar, met een eetstoornis

Het is kerst!
Daar hoort gezelligheid, familie, warmte en lekker eten en drinken bij.
Niet gemakkelijk als je een eetstoornis hebt, of iemand met een eetstoornis in de familie.
4 jaar lang feestte mijn Anorexia mee, tijdens deze mooie winterperiode.
Deze tips zullen je helpen om de eetstoornis jouw feestdagen niet te laten domineren. 

In advance, een beetje voorbereiding

De feestdagen vragen heel wat voorbereiding.
Ga vooraf als eens langs bij jouw voedingsdeskundige, om het eetschema te bespreken.
Tijdens de feestdagen verschilt dit soms een beetje van je alledaagse gewoontes.
Sta open voor een beetje vernieuwing!
Bespreek welk eten zal gemaakt worden en voor welke dingen je bang bent.
Daarnaast is het handig om vooraf eens af te spreken met wie je problemen of moeilijkheden kan bespreken: Mama, papa, broer, zus, vriend, vriendin…
Welke persoon wil je inlichten over jouw struggles?
Als die persoon vooraf hiervan op de hoogte is, zal die makkelijk rekening met jou kunnen houden en jou helpen kalmeren wanneer dit nodig is.

Restricting? Waarom zou je…

Waarom zou je jezelf extra regels opleggen tijdens de feestdagen?
Dit is dé moment om extra te genieten.
Aperitiefje? Waarom niet!
Denk bijvoorbeeld aan gin, licht en het bevat relatief weinig suiker.
Ook een glaasje bubbles of wijn bevatten niet veel suikers en zijn niet bepaald ongezond.
Daarnaast kan je natuurlijk ook gaan voor een non-alcoholisch drankje.
Aanraders zijn tomatensapjes (kan jezelf wat bijkruiden), verschillende smaken van tonic of natuurlijk alcoholvrije cocktails (mocktails).
Uiteraard is de aperitief niet volledig zonder
hapjes.
Ook hierbij zijn er leuke, gezonde alternatieven.
Denk maar aan wortelstaafjes, olijven, noten, groentenchips, popcorn…
Chocolade bij het dessert? Tuurlijk!
Chocolade heeft ook heel wat voordelen zolang je er niet mee overdrijft.
In deze blogpost vind je een aantal voedingsmiddelen die soms wat eng lijken, maar dat eigenlijk helemaal niet zijn. Je leest er ook waarom ze niet eng hoeven te zijn.

Genieten en gezelligheid voorop

Kerst is voor velen een unieke periode.
De familie samen, knus en warm in huis, met veel lichtjes en feestelijke decoratie.
Soms kan je je vooraf al een beetje
voorbereiden, om jouw hoofdje al wat rustiger te maken vooraf.
Informeer naar wat er te eten, drinken of te doen zal zijn bij de persoon die jullie allemaal ontvangt.
Ook als er bij jullie thuis gefeest wordt, kan je dit al een beetje voorbereiden.
Let wel, dit is goed wat rust in jouw hoofd te creëren, niet om jezelf (nog wat) banger te maken.
De feestdagen zijn ideaal om eens uit jouw
comfortzone te komen, in een vertrouwde omgeving!
Probeer dus maar volledig te genieten van de gezelligheid, de sfeer en vooral ook van de lekkere voeding!

Proud! Op jouw lichaam

Natuurlijk maakt iedereen dat ‘ie er op z’n best uitziet met de feestdagen.
En dat mag jij ook doen!
Nee, niet op vlak van er dunner uit willen zien.
Nee, je bent ook niet dik, jij en jouw mooie lichaam
verdienen het om te stralen!
Moeilijk he? Weet dat jouw eetstoornis je dit wijsmaakt.
Ieder lichaam is uniek en daar mag je trots op zijn.
Straf je lichaam niet af op hoe het eruit ziet.
Integendeel, jij en jouw lichaam zijn vechters, en dat mag gezien worden.

Ik hoop dat je via deze post de moed vindt om te vechten tegen de eetstoornis, zodat deze de kans niet krijgt om jouw vakantie en feestdagen te belemmeren.

Wil jij ook feestdagen, kerst en nieuw, aangenamer helpen maken met deze tips?
Deel deze post op Facebook.

Heb je vragen? 
Heb je een geliefde die deze tips kan gebruiken? 
Stuur mij gerust een berichtje via de contact pagina of contacteer mij via sociale media.

Volg de Instagrampagina om motivatie te vinden en up-to-date te blijven.

nl Dutch
X