De route

Op reis met een eetstoornis

Het is zomer! Daar hoort vaak een reisje bij.

Niet gemakkelijk, als je een eetstoornis hebt, of iemand met een eetstoornis meegaat.

4 jaar lang ging mijn Anorexia mee, op reis.

Deze tips zullen je helpen om de eetstoornis jouw reis niet te laten domineren.

In advance, een beetje voorbereiding

Reizen vraagt heel wat voorbereiding.

Ga voor het vertrek langs bij jouw voedingsdeskundige, om het eetschema te bespreken.

Op reis verbruik je vaak meer energie of moet je lichaam wennen aan de warmte/koude.

Bespreek wat je kan toevoegen of aanpassen aan jouw voedingsplan zodat je lichaam de reis aan zal kunnen.

Daarnaast is een check-up ook belangrijk. Zo kan je weten hoe het gaat met je hart en andere vitale organen.

Laat ook jouw gewicht nog eens meten. Zo heb je op reis een richtlijn.

Bij risico kan bijvoorbeeld afspreken dat het gewicht niet onder een bepaald getal mag zakken, want dan wordt het gevaar voor jouw lichaam te groot.

Niet vergeten dat de medische zorg in het buitenland niet dezelfde is als bij ons.

 

Tenslotte, spreek vooraf af met wie je problemen of moeilijkheden kan bespreken. Welke persoon wil je inlichten van jouw struggles?

Als die persoon vooraf hiervan op de hoogte is, zal die makkelijk rekening met jouw kunnen houden eens je op reis bent.

Restricting? Waarom zou je...

Waarom zou je jezelf extra regels opleggen als je op reis bent? Dit is hét moment om extra te genieten.

Een ijsje? Tuurlijk, tegenwoordig kan je in bijna overal suikervrij ijs of sorbet vinden.
Niet meteen te zien in het kraampje? Vraag ernaar! Hoogstwaarschijnlijk halen ze wel wat boven.

Aperitiefje? Waarom niet! Denk bijvoorbeeld aan gin, licht en het bevat relatief weinig suiker.
Daarnaast kan je natuurlijk ook gaan voor een non-alcoholisch drankje.
Aanraders zijn tomatensapjes (kan jezelf wat bijkruiden), verschillende smaken van tonic of natuurlijk alcoholvrije cocktails (mocktails).
Uiteraard is een aperitief niet volledig zonder
hapjes. Ook hierbij zijn er leuke, gezonde alternatieven.
Denk maar aan wortelstaafjes, groentenchips, popcorn en groentenchips…

Excitement voor het onbekende

Op reis kan je niet iedere gewoonte van thuis voortzetten. Maar geen paniek! 
Zowel op lokale marktjes als in supermarkten kan je producten vinden die aansluiten bij jouw voedingsschema.
Ook op reis kun je alternatieven vinden voor de producten die je thuis gewend bent.
Tegenwoordig hebben de meeste
restaurants ook een website. Als dat voor jou kan helpen, kijk je vooral al eens naar de kaart.
Zo ben je al op je gemak vooraleer het uit gaan eten en zal de eetstoornis rustiger zijn in je hoofd.

Vergeet zeker niet dat ‘onbekend’ niet meteen ‘paniek’ wil zeggen.
Geniet van het ontdekken en probeer jouw eetstoornis toch af en toe eens een klein beetje uit te dagen.
Reizen op zich is uit jouw
comfortzone komen, dus probeer met voeding ook die comfortzone uit te breiden!

Proud! Op jouw lichaam

Reizen, in de zomer, gaat gepaard met: Bikini. Struikelblok he? 
Weet dat jouw eetstoornis je dit wijsmaakt. Ieder lichaam is uniek en daar mag je trots op zijn.
Straf je lichaam niet af op hoe het eruit ziet. Heb je het toch heel moeilijk met alleen een bikini te dragen?
Draag er een shortje, een rokje, of een T-shirtje over. Deze kleine stap kan al een grote hulp zijn.
Het is vaak zo dat de meeste
mensen op reis jou niet kennen, dus hoef je je ook niet te schamen.

Je hebt ook nood aan
afwisseling tussen rust en activiteit.
Gun jouw lichaam de rust die het nodig heeft, nadat het jou de activiteit heeft gegeven die jij wou.
Vergeet niet dat ons lichaam bij extreme warmte of koude moet wennen en dit laat merken in het energieverbruik.

Tenslotte kan je een bepaalde structuur geven aan de dag(en). 
Een beetje planning kan jouw hoofd rustiger maken, maar laat de eetstoornis het idee van ‘vakantie’ niet veranderen.
Probeer de onverwachte wendingen die reizen met zich meebrengen te omarmen in plaats van er angst voor te hebben.
Structuur biedt houvast, en onverwachte wendingen zijn leuk.
Probeer dus, ook op reis, de ideale balans te vinden.



Ik hoop dat je via deze post de moed vindt om te vechten tegen de eetstoornis, zodat deze de kans niet krijgt om jouw vakantie en reis te belemmeren.

Wil jij ook vakanties aangenamer helpen maken met deze tips?
Deel deze post op Facebook.

Heb je vragen? 
Heb je een geliefde die deze tips kan gebruiken? 
Stuur mij gerust een berichtje via de contact pagina of contacteer mij via sociale media.

Volg de Instagrampagina om motivatie te vinden en up-to-date te blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *