De route

Therapie: The only way out, is through.

Je wilt genezen, maar hoe kan dat? Therapie. Ik weet het, het is een heel breed begrip. Om te kunnen herstellen van een eetstoornis is het allerbelangrijkste dat je een therapievorm of behandelaar vindt die bij je past. Hulp waar je zelf niet voor openstaat zal jou niet kunnen helpen. Ik begrijp jou ook wel, hulp is niet gemakkelijk. Maar als je nu heel eerlijk naar jezelf luistert (niet de criticus!), welke therapie wil je dan? Hieronder vind je verschillende soorten therapie die mij geholpen hebben met het herstellen van mijn eetstoornis.

Ambulant of in opname

Ambulant wil zeggen dat je thuis woont, niet in een kliniek verblijft. 

Ambulante therapie kan goed zijn tijdens het wachten op een opname als opvolging na een opname of gewoon zonder opname. 

Zelf wou ik, en kreeg ik enkel ambulante therapie. Huh? 

Inderdaad, ik ben ook opgenomen geweest, maar niet in een eetstoorniskliniek. 

Tijdens die opname was het allerbelangrijkste dat mijn lichaam zou aansterken en ik zou overleven. 

Dit was een opname met neussondes, baxters en astronautenvoeding. 

Als je verblijft in een eetstoorniskliniek worden zowel het lichaam en gewicht gecontroleerd evenals therapie gegeven. 

Deze therapie verschilt van kliniek tot kliniek en combineert vaak verschillende elementen van onderstaande vormen.

Psycholoog

Dit zijn meestal 1 op 1 gesprekken. 

Afhankelijk van welke psycholoog je hebt, passen zij (integratieve) technieken toe 

zoals cognitieve gedragstherapie, oplossingsgerichte therapie, MBCT-therapie en zoveel meer.

Therapie bij voedingsspecialist

Een voedingsspecialist, diëtiste of nutritioniste kan naast voedingsschema’s opstellen ook therapie geven. 

Dit is zeer afhankelijk van therapeut tot therapeut. 

Persoonlijk vond ik dit een groot voordeel. 

Zo kreeg ik een nieuw eetschema en ineens pakten we ook de angsten hiervoor en twijfel aan.

Groepstherapie

In groep worden verschillende thema’s doorgenomen. 

Hier kan een stukje theorie bij te pas komen, maar dit kan ook enkel praten en luisteren zijn. 

Ook dit is zeer afhankelijk van waar je de therapie wilt volgen.

Dagtherapie

Je hoeft niet opgenomen te worden in een eetstoorniskliniek om dagtherapie te kunnen volgen. 

Deze therapievorm kan een halve dag duren, een hele dag of iets tussenin. 

Ook in dagtherapie kunnen verschillende vormen gecombineerd worden. 

Vaak is deze vorm ook in groep, niet altijd. 

Muziektherapie

Muziek kan helpen om emoties te vertalen

Lyrics kunnen je emoties uitdrukken op een manier wat voor jou zelf misschien moeilijk lijkt. 

Voorbeelden hiervan kan je terugvinden op de Instagrampagina van Aperçu.

Paardentherapie

Paarden hebben ook gevoelens en een karakter. 
Deze grote vrienden kunnen helpen bij emoties, zelfvertrouwen en vertrouwen in de ander.
Er komt een
vlog waarin ik dit soort therapie/coaching aan je voorstel, dankzij Kim-Jo van Poulains in Kuurne. 

Massagetherapie

Massage voelt aan als thuiskomen in een warme cocon, voor je hoofd én je lichaam.
Het werkt
stress-verminderend en is goed voor het uitgeputte lichaam dat vecht tegen een eetstoornis.
Over massage komt ook veel uitgebreidere uitleg over deze therapievorm, dankzij 
Instituut Terre Pure.
Omdat massagetherapie mij geholpen heeft mijn
eigen lichaam te accepteren kan je
volgende week woensdag (15 mei) hierover meer lezen in een nieuw
blogbericht.

Mindfullness en Yogatherapie

Deze therapievormen neem ik samen omdat ze toch een gelijkenis hebben.
Namelijk dat beide je
bewust maken van jezelf, je lichaam en de wereld rondom je.
Mindfullness en yogatherapie laten bij jezelf zijn, naar jezelf kijken.
Dit
kan confronterend zijn, maar juist daarom ook hulpvol.

Vrienden 🙂

Je sais, dit is zeker geen officiële therapie, maar dit helpt!
Laat je omringen door mensen uit je omgeving.
Wanneer een eetstoornis je overkomt, leer je je
echte vrienden kennen.
Zij die jou niet verlaten zijn de mensen die er echt toe doen.
Sla hun hulp dan ook niet af, ze voorkomen dat je (nog meer) geïsoleerd geraakt en zien jou echt graag, om
wie je bent.

Volgens mij maakt het niet zo heel veel uit voor welke therapievormen je uiteindelijk kiest.
Wat er wel toe doet is dat jij je goed voelt bij deze vorm en de behandelaar.
Wie weet kan je bij hem/haar eens een nieuwe therapievorm voorstellen waarvan je denkt dat die je zou kunnen helpen.
Het tenslotte helemaal niet erg als een bepaalde therapie voor jou niet werkt.
We zijn allemaal uniek.

Met dit bericht wil ik mensen met een eetstoornis helpen om (de juiste) therapie of hulp te vinden.  

Welke therapievorm helpt/heeft jou het beste geholpen?
Ik hoor het graag! 
Laat het mij weten via een reactie op het Instagrambericht of stuur mij je reactie via de contactpagina.

Ik hoop via deze weg een beetje hulp te bieden bij de lange weg naar genezen.
Wil je hieraan meehelpen? 
Deel deze post op Facebook.

Heeft deze blogpost jou geholpen? 
Heb je een zelf een geliefde die vecht tegen deze ziekte en hulp kan gebruiken? 
Stuur mij gerust een berichtje via de contact pagina of contacteer mij via sociale media.

Volg de Instagrampagina om motivatie te vinden en up-to-date te blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nl Dutch
X